FY1003/TFY4155 Elektrisitet og magnetisme
 Respondents: 100  Status: Open
 Launched Date: 22.04.2015  Closed Date: N/A
7. Kommentarer
1. Burde vært bedre overlapp med flerdim/matte 2. Mange begreper som er vanskelige å forstå underveis da de ikke har blitt undervist.
2. Gode forelesninger, men kan legge enda mer vekt på at mye av stoffet er helt nytt, og gjerne forklare nye begreper to (eller flere) ganger.
Regneøvingene er stort sett fine, passe vanskeligjetsnivå.
Labøvinger har passe nivå, følger forelesningene greit.
Passe arbeidsbelastning og faglig nivå (i hvertfall ikke for lavt)
Jeg mener det bør velges én bok som dekker hele pensum, og holde seg mer til den (slik det gjøres i matematikk). Det er mye mer ryddig og gir en bedre helhet enn i Fysikk-fagene. Sett ned et utvalg til å skrive en bok med ønsket innhold og notasjon. Er håpløst å forholde seg til tre forskjellige motaksjoner bare i samme fag (lab, forelesning og bok). Dessuten bør man i større grad samkjøre begreper og notasjon i videregående skole og på universitet. Gjør overgangen unødvendig hard.
Overlapper ganske bra med mekanisk fysikk og Flerdimensjonal analyse. Kunne nok i enda større grad presentert matematiske begreper i forelesninger (enten de nylig gjennomgått eller ikke i matematikk, det sitter ikke under huden enda).
Hjemmesidene er stygge og egentlig upraltiske. Jeg mener fremdeles at ItsLearning burde vær felles plattform for alle fag. Dette kunne også vært brukt til registrering (og kanskje også innlevering) av øvinger. Så bør derimot emnesidene være oppdatert med pensumlitteratur og kanskje tidligere eksamener, slik at også andre lan få innblikk i faget. Det er fordelen med åpne sider.
3. Likte det svært godt at eksemplene som ble gitt i forelesningene var ganske relevante til øvingsoppgavene. Det gjorde det mer verdt å møte opp til 😂
4. Egen nettside utenom itslearning er bra, og gir også en mulighet for de som vurderer å ta emnet å få en oversikt over innholdet.

Faglig er overgangen fra FY1001 til FY1003 naturlig og uproblematisk.

Parallellene som trekkes mellom elektrisitet og magnetisme gir kursinnholdet en intuitiv symmetri. Avslutningen med elektromagnetisk stråling føles som en "cliffhanger", men kan virke motiverende for videre studier innen fagfeltet.
5. God og strukturert foreleser i Mikkelsen!
6. Mikkelsen er en veldig ryddig og pedagogisk dyktig foreleser.
Regneøvingene har vært bra og lærerike med passe omfang.
Arbeid med lab tar mye tid, noe som kombinert med at Fysmat også har lab i kjemi gjør at en har det svært travelt en del uker i løpet av semesteret.

Hjemmesidene i faget er veldig oversiktlige og har bra innhold.
7. Godt strukturerte forelesninger av Mikkelsen!
8. Jeg tror øvingene er lure å ha, for å sørge for at alle jobber, men labben henger over de fleste kun som noe kjedelig de må bli derdige med fortest mulig, spesielt på grunn av rapporten. Det er kjedelig å skrive den, og lab-arbeidet går i svært stor grad ut på å kopiere laboratorieheftet ukritisk. Kanskje det er lurt å lære oss opp sånn, men det er ikke så motiverende. For så vidt morsomt å få bruke elektronkanon, da.
9. Pga flerdimensjonal analyse så blir elektrisk magnetisme forståelig, uten det hadde faget vært veldig uforståelig, slik mekanisk fysikk er i 1. semester. Læreboken er veldig god om man gidder å lese i den. Den sammen med forelesninger losjer deg trygt igjennom semesteret, føler jeg nå vertfall, men vi får se etter eksamen hva jeg føler da.
10. Veldig dyktig foreleser
11. Litt meir detaljert oppgaveløsning i forelesningene(?). Det er dessuten lettere å lese seg opp i faget med én bestemt lærebok der alt er vi trenger er samlet, men det er kanskje ikke så mye å gjøre med. Håpet vi kunne ha fleire enn én gjennomgangstime med gamle eksamensoppgaver før eksamen.
12. Vanskelig
13. Hadde vært fint om avvikling av rapport ble forbedret. Enten skille det ut og kjøres som eget emne, eller bedre mulighet for tilbakemelding før rapporten vurderes. Tydeligere retningslinjer, føles som om mye er opp til hver enkelt lab.ass. sine preferanser og meninger.

Bra med ekstra anbefalte oppgaver i bøkene.
14. Flott at it's learning ikke blir brukt. Savner litt å ha fullstendige forelesningsnotater fra faglærer.
15. Kjempebra bruk at nettside. Fyldig info om det meste. Forbilledlig.
16. Forelesninger og forelesningsnotater har vært ypperlige, samme for hjemmeside. Faglig nivå bra. Labøvinger har vært relevante. Lærebøkene er derimot svakere: Young & Freedman fremstår som usammenhengende og rotete. Lillestøl, Hunderi & Lien er mer oversiktlig, men virker ikke komplett. Bøkene har allikevel vært til hjelp, men ikke på samme nivå som resten av kurset.
17. Godt opplegg. Fikk mye bra forstålese fra forelesning og lab. Har ikke trengt å brukt lærebok så mye utenom for å klare øvingene.
18. Meget god foreleser, behagelig å lytte til og ryddig språkbruk. Labopplegget var også svært bra. Gode og oversiktelige hjemmesider. Det svakeste leddet har vært lærerverket (young & freedman; university physics), som forenkler for mye i forhold til matematikken som brukes i utledninger osv, men ingen big deal, siden andre resurser har vært gode i faget (videoforelesninger, forelesninger, øvinger, forelesningsnotat osv...).
19. Bra nettvideoer!
20. Veldig dyktig forelesar!
21. Når det kommer til rapporten vi skrev i TFY4155 følte jeg at forskjellige labasser vurderte rapportene ganske forskjellig. Med dette tenker jeg spesielt på første innlevering, da det fra mitt synspunkt virket som om noen rettet de veldig strengt, hvor få fikk godtkjent, mens andre grupper slapp lettere unna. Jeg vet ikke hvordan retningslinjene for rettinga av rapporten på første forsøk er, men jeg synes det var litt vel mye variasjon mellom hva forskjellige labasser ga i prosent, ut i fra kvaliteten på arbeidet de forskjellige par-gruppene leverte.

Ellers synes jeg hjemmesiden og øvingene fungerer utmerket, og Mikkelsen er både pedagogisk anlagt og faglig svært dyktig, noe som hjalp meg gjennom faget (så langt!).
22. Labheftet er vanskelig å følge da det ligger foran forelesningene og bruker andre notasjoner enn de som er innført i forelesningene.
Dårlig labass som svarer mangelfult og spydig på spørsmål, noe som fører til at man mistrives på lab og får lite læringsutbytte.
23. Forelesninger greie, eksempler gode, kjipt å ikke få dem med seg
Boken lever ikke helt opp til pensum
24. Gode hjemmesider. Lett å finne fram til det man trenger.
25. God bruk av hjemmeside, og bra med konstant oppdatering av forelesningsplan. Passe mengde med eksempler i forelesningene, bra med analogier til tidligere emner i faget. Når det gjelder labøvinger var det litt dårlig planlagt at det var to ukers pause mellom lab 2 og 3, når vi etter lab 3 skulle få vite hvilken lab vi skulle skrive rapport om. En bedre ordning hadde vært om den to ukers pausen kom etter lab 3, så denne kunne brukes til å skrive rapport.
26. litt mye fokus på regning, litt for lite fokus på å skjønne hva som foregår... Mye snakk om D, E, P etc uten at man faktisk skjønner hva det er
27. Laben har ikkje ført til ein breiare forståing av faget.
28. dårlig undervisning