NTNU
FIM-fakultet
Institutt for fysikk
Ett nivå opp
Institutt for fysikk, NTNU

Hovedoppgaver
Koordinator: Overing. Brian Wall


Til topp

Til topp

Til topp

Til topp

RETNINGSLINJER FOR GJENNOMFØRING AV HOVEDOPPGAVEN

  1. Hovedoppgaven tas normalt innen fakultetets fagområder. Melding om hvilket institutt, eventuelt ekstern institusjon, hovedoppgaven ønskes utført ved, og hvem studenten ønsker som ansvarlig faglærer og eventuell ekstern veileder, sendes instituttkontoret senest 1. juni i 8. semester.

  2. Fakultetet kan gi tillatelse til at hovedoppgaven utføres ved bedrift/institusjon utenfor NTNU. Ved utlevering av oppgaven kan det inngås en avtale mellom student, faglærer ved NTNU og bedrift/institusjon om bruk og utnyttelse av spesifikasjoner og resultater i besvarelsen. I slike tilfeller benyttes avtaleformular (se vedlegg 1) med standardtekst vedtatt av Høgskolestyret. Avtalen utfylles i 4 eks. Den enkelte avtale godkjennes av Fakultetsdirektøren eller den som bemyndiges. Henvendelser rettes til fakultetet.

  3. Hovedoppgaven påbegynnes normalt før 1. oktober i 9. semester. For utsettelse ut over ett semester vises det til generelle regler for permisjon fra siv.ing.-studiet. Eventuelle permisjonssøknader og søknader om kortere utsettelse av starten på hovedoppgaven stiles til Fakultet for fysikk, informatikk og matematikk, og sendes via instituttet.

  4. Alle eksamener må være bestått, alle obligatoriske øvingsarbeider må være utført, og den foreskrevne praksis må være opparbeidet og godkjent før oppgaven utleveres. Fakultetet kan i særlige tilfeller dispensere fra bestemmelsen om at alle eksamener skal være bestått før oppgaven utleveres (Jamfør § 8 i utfyllende regler for siv.ing.reglementet).

  5. Før hovedoppgaven utleveres, sender den ansvarlig faglærer i alle tilfelle melding (gult skjema) til instituttkontoret. Meldingen skal inneholde:
    a. Fagområde
    b. Ansvarlig faglærer
    c. Veileder, når oppgaven utføres utenfor Fakultet for fysikk, informatikk og matematikk
    d. Utleveringsdato
    e. Innleveringsfrist
    f. Underskrift av student og av ansvarlig faglærer

  6. Tidsrammen for hovedoppgaven er normalt 4 måneder. Studentassistentstilling medfører ingen utvidelse av denne ramme. For studenter som har und.ass. (1/2 vit.ass.) stilling under hele arbeidet med hovedoppgaven, er tidsrammen 6 måneder. For juleferie og påskeferie forlenges fristen med 1 uke for hver. For eksamen i obligatoriske eller valgbare fag avlagt innenfor hovedoppgavens tidsramme, som definert ovenfor, forlenges fristen med totalt 1 uke. For und.ass. jobb i deler av hovedoppgaveperioden forlenges tidsrammen med 10 dager pr.mnd. i jobb (dvs. forlenges utover 4 mnd.). Maksimum 6 mnd. inkl. evt. ferie.

  7. Den ansvarlige faglærer har ansvaret for at oppgaven er formulert og tilrettelagt slik at studenten skal kunne avslutte arbeidet og levere besvarelsen innen tidsfristen.

  8. Studenten kan søke om utsettelse av innleveringsfristen. Faglærer kan innvilge 1 ukes utsettelse med innleveringen. Beskjed om ny innleveringsdato må da sendes fakultetet. Søknader om forlengelse utover 1 uke må sendes fakultetet. Utsettelsessøknader som innleveres i løpet av siste uke før fristen, vil bli behandlet bare i fall det kan dokumenteres at søknaden ikke kunne vært sendt tidligere. Til søknaden skal vedlegges uttalelse fra den faglig ansvarlige og eventuelt ekstern veileder. Bare i helt spesielle tilfelle vil utsettelser ut over 1 uke bli innvilget.

  9. Det er en fast regel at besvarelsen skal leveres innen den fastsatte frist. Blir fristen ikke overholdt, (og ny frist ikke er innvilget), vil dette medføre stryk. Kandidaten kan levere et arbeid som ikke er fullført. I slike tilfelle blir karakteren fastlagt på grunnlag av det innleverte materialet. Ved stryk vil ny oppgave kunne utleveres en gang, dersom arbeidet kan gjennomføres innen maksimal studietid.

  10. Besvarelsen leveres til instituttekspedisjonen, i 3 eksemplarer. Den kreves ikke maskinskrevet, men håndskrevet besvarelse må være lett leselig. Hovedoppgavebesvarelsen skal inneholde en side med opplysninger om:
    Studentens navn, uttaksdato, innleveringsdato, fagområde, oppgavens tittel (norsk og engelsk), eventuell ekstern veileder. Maler for denne siden finnes på instituttets web-sider.

  11. Disse retningslinjer skal gjøres kjent for studenter, ansvarlige faglærere, veiledere og sponsorer.
webmaster
12.04.00
* * * * * * *
Ansvarlig redaktør: Informasjonsdirektør NTNU