. .
NTNU
Fysikk
 
Ett nivå opp

Beskrivelse

Meldinger

Orientering

Arkiv


 
   

Institutt for fysikk
 
FY1001 Mekanisk fysikk, laboratoriekurs
Faglærer: Professor Thor Bernt Melø
 


TIL STUDENTENE
Høst 2009


Laboratorieundervisningen har flere siktemål. Først og fremst vil vi at studentene får erfaring i å gjøre målinger og å bli innført i fysikken som eksperimentell vitenskap. Vi tror at eksperimentene i laboratoriet vil øke innsikten i de teoretiske begrepene i fysikken og dens arbeidsmåter.

En blir videre kjent med ulike instrumenter, og det knytter seg fysikkforståelse til både bruken og virkemåten av slike instrumenter.

Sist, og ikke minst, skal en få erfaring i rapportskrivning, som er en viktig kommunikasjonsform i fysikk. En skal også lære seg arbeidsmåter i laboratoriet, og i denne sammenhengen journalføring.


Journal og Rapportskriving

En journal er et kronologisk dokument, det vil si at du skriver ned i heftet/journalen det som gjøres i rekkefølge. Dette er for å lette hukommelsen og for å ha et grunnlag når den egentlige rapporten om eksperimentet skal skrives. En journal består gjerne av:

  • Hovedoverskrift, som inneholder navn, navn på samarbeidspartner og dato. Målene med øvelsen/eksperimentet presiseres.
  • Lister. Dette kan være opplysninger om utstyr og instrumenter. Også kan det være definisjoner av symboler.
  • Tabeller. De målte resultater føres ofte inn i tabeller. Et fysikalsk størrelse angis ved et målt tall med enhet. Et eksperiment er en planlagt aktivitet, slik at forventede eller beregnede resultater angis, også ofte i tabeller.
  • Skisser og figurer. Det lages gjerne skisser eller figurer av apparaturoppstillinger som brukes. Også elektriske koblinger angis som en figur.
  • Diagrammer. Målte resultater føres ofte opp i kurver eller diagrammer.


Journalen kan bestå av delvis egne notater og grafer som hentes fra loggsystemet. Dette kan gjøres på denne måten:

Når du har en ønsket graf i Datastudio, gå til menyvalg Display/Export Picture. Denne sendes til et midlertidig område, f.eks: F:/Lab2006/Fy1001/Navn (for eksempel fig.1). Du henter inn Microsoft Word, kopierer fig.1 og limer den inn i Word-dokumentet. Word-dokumentet lagrer du under f.eks.F:/Word/Fy1001/Parxx. Dette Word-dokumentet kan du sende som vedlegg til en e-post du sender til deg selv. Alternativt kan du omstille maskinen og lagre det direkte på hjemmeområdet ditt.

En rapport skal skrives etter et bestemt mønster, som er angitt i eget notat.


Forslag til tidsbruk i laboratoriet

Sett deg inn i øvelsen før du kommer i laboratoriet.

  • Gjør deg kjent med apparaturen. Be gjerne om forklaring og instruksjon i bruken av instrumentene.
  • Gjør deg kjent med oppkoblinger og gjør oppkoblingene selv.
  • Sikre deg at du kjenner hensikten med oppgaven.
  • Gjennomfør målingene og før journal underveis.
  • Lag kurveframstillinger av resultater, og ta dem inn i journalen.
  • Diskuter resultatene med din samarbeidspartner. Få fram eventuelle uklarheter.
  • Vis tilslutt journalen fram til assistenten for godkjenning.

Det skrives rapport til en av øvelsene, etter eget ønske, ellers journal på de andre. Ta med deg kladdebok for journalføring.


Thor Bernt Melø

  
Redaktør: Instituttleder , Kontaktadresse: webmaster@phys.ntnu.no
Sist oppdatert: 16.09.2009