. .
NTNU
Fysikk
 
Ett nivå opp

Beskrivelse

Meldinger

Oppgaver

Semesterplan

Pensum

Arkiv


 
   

INSTITUTT FOR FYSIKK
 
MNFFY271/SIF40AK Fysikk fagdidaktikk
Faglærer: Førsteaman. Per Morten Kind
 


OPPGAVER
Høst 2002


Fremførelse-/innleveringsdatoer er angitt i parentes. Oppgavene er obligatoriske (75%).

Oppgave 1 (27.08) : Undervisningssekvens

Bruk kap. 3 i læreboka (Sang) til å forberede en undervisningssekvens om kraft/bevegelse. Velg én av følgende faglige temaer:

  • Hastighet/Akselerasjon
  • Kraftbegrepet
  • Newtons 1., 2. eller 3. lov
  • En bevegelsesligning
  • Skrått kast

Tid for fremføring: 10 minutter

Tenk over:

Faglig budskap. Hva skal elevene lære?

Hva vet elevene allerede? Kan det forekomme feilforestillinger?

Undervisningsstrategi: Hvilke undervisningsmåte vil jeg bruke? Eks…

Demonstrasjon

Tegning/utledning på tavla

Samtale

Gruppediskusjon

Oppgaver

Praktisk øvelse

 

Oppgave 2a (03.09). Tekstanalyse

Les den utdelte teksten fra en lærebok i fysikk. Kategoriser ordene i forhold til følgende taksonomi:

Nivå 1 Navn på objekter

    1. Kjente objekter/ting (eks.: hjul, stein, vekt, plant speil …)
    2. Nye/ukjente objekter (amperemeter, parabolspeil, atom..)
    3. Kjemiske grunnstoff (H, He, N, C, …)
    4. Annen nomenklatur (e-, p+,…)

Nivå 2: Prosessord

2.1 Observerbare prosesser (fordamping, smelting, interferens, refleksjon..)

2.2. Ikke-observerbare prosesser (fusjon, emisjon, evolusjon, eksitering..)

Nivå 3 Begreper

3.1 Begreper som er utviklet fra sanseerfaringer (varme, rød, fast stoff, synlig lys..)

3.2 Begreper med "dobbel betydning" (kraft, arbeid, trykk…)

3.3 Teoretisk konstruerte begreper (element, mol, friksjonsfri overflate, felt, bølgefart, likevektsstilling…)

Nivå 4 Matematiske ord og symboler (den deriverte, F = ma, variabel ….

Gjør en vurdering av vanskelighetsnivået i språket. Marker ord du mener bør gis spesiell oppmerksomhet/omtale i undervisningen.

 

Oppgave 2b (03.09). Tekstanalyse

SMOG-test:

  1. Velg 10 setninger i begynnelsen, 10 midt i, og 10 mot slutten av et kapittel i læreboka.
  2. Tell antall ord med tre eller flere stavelser. Vi kaller dette tallet n.
  3. For å finne minste "lesealder", ta kvadratroten av n og adder 8.

 

 

Oppgave 3 (10.09). Analyse av læreplan

  1. Lag en oversikt som viser når, og på hvilken måte, et fysikkemne behandles i læreplanene fra 1. – 13. klasse.
  2. Gi en vurdering av den faglige progresjonen. Er progresjonen rimelig? Er det noe du synes mangler?
  3. Hvordan knyttes fagstoffet på de ulike trinnene opp mot (jmf. Sjøberg, s. 156):
  • naturvitenskap som prosess (metode, praktisk arbeid, fysikkens egenart)
  • naturvitenskap som sosial institusjon

Forslag til fysikkemner:

  • Beskrivelse av materie og materiens egenskaper (stoffer, partikkelmodell, faser, faseoverganger etc)
  • Krefter og bevegelse
  • Lys, lyd, stråling og bølger
  • Energi
  • Elektrisitet, magnetisme, elektromagnetisme

 

 

Oppgave 4 (29.10). Erfaring fra praksis

Forbered en kort fremførelse av undervisning du gjorde i praksis. Vel en bestemt undervisningssekvens. Beskriv hvordan du la opp undervisningen, hva elevene lærte og hva du lærte selv. Velg ditt beste opplegg - eller kanskje det som ikke fungerte så bra, men som allikevel gjorde at du lærte noe nytt.

 

 

Oppgave 5 (05.11). Bruk av massemedia og autentiske tekster i naturfag.

Denne oppgaven kan baseres enten på en fagartikkel fra vitenskapelig tidsskrift/populærtidsskrift (gjerne web) eller mer allmenn artikkel fra massemedia som omhandler et fysikkfenomen. Du gjør enten a eller b.

  1. Fagartikkel fra vitenskapelig tidsskrift.

Velg en aktuell fagartikkel for bearbeiding til et valgt klassenivå. Fagartikkelen bør vise ny og tidsaktuell forskning Du skal:

  • skrive om artikkelen til en kortversjon som kan leses av elevene (400 – 1000 ord) (kanskje kan teksten brukes direkte?)
  • lag arbeidsoppgaver til elevene, basert på teksten, som hjelper elevene til å tolke artikkelen. Eks.:

Hvilket spørsmål har forskerne arbeidet med?

Hvilke metoder/fremgangsmåter har de brukt?

Hvilken konklusjon har forskerne kommet fram til i sitt arbeide?

På hvilket grunnlag (data/observasjoner) kan forskerne trekke denne konklusjonen?

Disse spørsmålene er generelle, og bør utformes mer direkte mot innholdet i artikkelen. Elevene skal øves i å tolke "gyldighet" av forskningen. De må skille mellom etablert viten, det forskerne faktisk har vist med data og observasjoner, og det forskerne tror og spekulerer i.

  1. Avisartikkel eller artikkel fra mer ikke-faglig massemedia.

Velg en eller flere avisomtale(r) av et "kontroversielt" tema (slik som kreftfare fra mobiltelefoner eller andre elektromagnetiske strålingskilder) eller ny grensesprengende forskning. Lag arbeidsoppgave der elevene drøfter spørsmål som:

  • Hvilke funn/teorier er presentert?
  • Er dette troverdig informasjon?
  • Er forskningen som er presentert unik og ny, eller er dette etablert kunnskap?
  • Hvordan stemmer de nye funnene med annen etablert kunnskap?
  • Hva vet forskerne om temaet?
  • Hva mener du kan gjøres videre for at forskerne med større sikkerhet skal kunne si noe temaet/problemstillingen?

Disse spørsmålene er generelle, og bør utformes mer direkte mot innholdet i artikkelen. Elevene skal øves i å tolke vurdere holdbarheten av informasjonen, både knyttet til kilder og måten forskningen er omtalt av journalist. De må skille mellom etablert viten, det forskerne faktisk har vist med data og observasjoner, og det forskerne (og journalist) tror og spekulerer i.

 

 

Oppgave 6 (12.11). Forskerkonferanse

Dere skal i grupper gjennomføre et åpent eksperiment og forberede en rapport. Etter gjennomførelsen holder vi "forskerkonferanse", der hver gruppe presenterer sitt eksperiment. De øvrige skal virke som "opponenter" og stille kritiske spørsmål til forskningen.

Øvelsen gjennomføres i forelesningstimene, og "konferansen" holdes i seminartimen.

 

 

Oppgave 7 (19.11). Demonstrasjon

Hver gruppe skal forberede og gjennomføre en demonstrasjon. Gruppene velger selv fagtema og hvilken demonstrasjon de vil gjennomføre. Fremførelsen må ikke ta lengere enn 10 minutter. Fremførelsen blir vurdert ut fra:

  1. Målsetning/budskap: er det tydelig for elevene hva de skal se etter og hvorfor det gjøres en demonstrasjon?
  2. Visuell tydelighet: kan alle se? er fremførelsen fri for "støy" og forstyrrelser som tar oppmerksomheten vekk fra de som ønskes vist frem?
  3. Underholdningsverdi: griper demonstrasjonen elevene? er det spennende å følge med på det som skjer?
  4. Faglig forklaring: gis det god faglig forklaring (før og etter), slik at elevene forstår det som skjer. (Kanskje er hensikten mer å overraske eller underholde uten forklaring!)

 

 

Oppgave 8 (26.11). Fysikkprøve

Velg et kapittel i en fysikk/naturfagbok fra grunnskolen eller videregående skole. Lag en prøve til elevene. Bruk ulike typer spørsmål, for eksempel:

  • fagspørsmål som tester kunnskap på ulike "Bloomnivå"
  • metodespørsmål og oppgaver som tester forståelse av vitenskapens egenart (kombinert med fagkunnskaper)
  • flervalgsoppgaver
  • essayoppgaver
  • begrepskart

 

 

  
Redaktør: Instituttleder , Kontaktadresse: webmaster@phys.ntnu.no
Sist oppdatert: 21.08.2002