. .
Ett nivå opp
   
NEVR3010  
. .
 

Til topp


 

Plastisitet

The capacity of the nervous system to change - often referred to as neural plasticity - is especially prominent during development. Clearly, however, the ability to learn new skills and establish new memories continues throughout life. How does the adult nervous system mediate such changes? Although understanding the mechanisms responsible for learning and other plastic changes in the adult brain remains one of the central challenges of modern neuroscience, there is a consensus that these phenomena are based on carefully regulated changes in the strength of extant synapses. This strategy differs from developmental changes, which are largely based on changing the wiring between cells (that is, making new connections or removing existing ones). Experiments carried out in a variety of animals have shown that synaptic strength can be altered over periods ranging from milliseconds to months. The cellular mechanisms underlying these changes are transient modifications of neurotransmission and, in the case of longer-lasting alterations, changes in gene expression. Even the ability to alter the wiring of the cortex is not completely abolished in maturity, although as the phenomenon of critical periods makes plain, it is much diminished.

Teksten er hentet fra boken "Neuroscience", Purves et al., 1997. Sinauer forlag.


 

Plastisitet i hippocampus-celler under spatial læring

Et prosjekt ved Psykologisk institutt, NTNU, ledet av Edvart Moser og May Britt Moser.

Et sentralt mål i moderne nevrobiologi er å identifisere den fysiske basis for læring og hukommelse. Prosjektet har som målsetning å undersøke om aktivitetsavhengige synaptiske modifikasjoner forekommer under hippocampus-avhengig spatial læring. Siden eventuelle endringer i synaptisk effektivitet sannsynligvis er distribuert over store deler av hippocampus, vil det være nødvendig å måle aktivitet (aksjonspotensialer, spiker) fra individuelle celler og fra flere celler parallelt. Hittil har målinger av aktivitet i hippocampus-celler primært foregått i stereotype miljø med lite mulighet for spatial læring. Vi følger nå enkeltcelle-aktivitet i en lett kvantifiserbar spatial og hippocampus-avhengig læringsoppgave (Morris water-maze). Pyramidecellers fyringsrate måles på forskjellige innlæringsstadier og under gjenhenting (retrieval).

E-post til:
May Britt Moser
eller
Edvart Moser

  
Redaktør: Instituttleder , Kontaktadresse: webmaster@phys.ntnu.no
Sist oppdatert: 09.10.2004