The capacity of the nervous system to change - often referred to as neural
plasticity - is especially prominent during development. Clearly, however, the
ability to learn new skills and establish new memories continues throughout
life. How does the adult nervous system mediate such changes? Although
understanding the mechanisms responsible for learning and other plastic
changes in the adult brain remains one of the central challenges of modern
neuroscience, there is a consensus that these phenomena are based on carefully
regulated changes in the strength of extant synapses. This strategy differs
from developmental changes, which are largely based on changing the
wiring between cells (that is, making new connections or removing existing
ones). Experiments carried out in a variety of animals have shown that synaptic
strength can be altered over periods ranging from milliseconds to
months. The cellular mechanisms underlying these changes are transient
modifications of neurotransmission and, in the case of longer-lasting alterations,
changes in gene expression. Even the ability to alter the wiring of the
cortex is not completely abolished in maturity, although as the phenomenon
of critical periods makes plain, it is much diminished.
Teksten er hentet fra boken "Neuroscience", Purves et al., 1997. Sinauer forlag.
|
|
Plastisitet i hippocampus-celler under spatial læring
Et prosjekt ved Psykologisk institutt, NTNU, ledet av Edvart Moser
og May Britt Moser.
Et sentralt mål i moderne nevrobiologi er å identifisere den fysiske basis
for læring og hukommelse. Prosjektet har som målsetning å undersøke om
aktivitetsavhengige synaptiske modifikasjoner forekommer under
hippocampus-avhengig spatial læring. Siden eventuelle endringer i synaptisk
effektivitet sannsynligvis er distribuert over store deler av hippocampus,
vil det være nødvendig å måle aktivitet (aksjonspotensialer, spiker) fra
individuelle celler og fra flere celler parallelt. Hittil har målinger av
aktivitet i hippocampus-celler primært foregått i stereotype miljø med lite
mulighet for spatial læring. Vi følger nå enkeltcelle-aktivitet i en lett
kvantifiserbar spatial og hippocampus-avhengig læringsoppgave (Morris
water-maze). Pyramidecellers fyringsrate måles på forskjellige
innlæringsstadier og under gjenhenting (retrieval).
E-post til:
May Britt Moser
eller
Edvart Moser
|