. .
Ett nivå opp

INSTITUTT FOR FYSIKK
TFY4100_lab Fysikk

 
. .
 

Til topp


Litt om rapportskriving


Rapporten skal i konsentrert form gi svar på de problemstillinger (forsøk) som er gitt i oppgaven. Svaret skal gis i form av beregninger, vurderinger, tabeller og grafiske framstillinger, svar på teoretiske spørsmål etc. avhengig av oppgavenes formulering.

Rapporten skal være kortfattet uten at dette går ut over oversikten. Den skal være ordnet i tydelig markerte avsnitt for hvert punkt i oppgaven. For punkter der det endelige svaret er gitt i måleskjemaet henvises til dette. Du skal ikke ta med utførlige beskrivelser av målemetoder og apparatur, men kan gjerne ta med en enkel skisse av måleoppstilling evt. koplingsskjema.

Rapportens disposisjon vil avhenge av den enkelte oppgave, men det må legges vekt på en logisk og klar framstilling. Ofte kan en passende disposisjon være:

  1. Målingens hensikt
  2. Skisse (skjema) av måleoppstilling
  3. Nødvendige formler med beregninger
  4. Usikkerhetsoverslag (se spesiell omtale)
  5. Kommentarer og vurderinger (spesielle problemer i forbindelse med målingene, feilkilder, sammenligning med tabellverdier etc.)

Måleresultatene føres dels på måleskjema, dels skal de (eller avledete resultater) gis i grafisk form og/eller i tabellform.

Det må legges vekt på at diagrammer blir oversiktlige og opplysende. De skal ha en overskrift som angir hva de framstiller, og aksene skal ha påskrifter med størrelse, symbol og enhet pluss et passende utvalg av tall. Du skal også påføre diagrammet oppgavenummer, gruppenummer og navnet på den som har tegnet diagrammet. Forøvrig vises til avsnittet "GRAFISK FRAMSTILLING AV MÅLERESULTATER" i oppgavesamlingen.

Usikkerhetsberegning (feilvurdering) utføres som angitt i oppgaven. Det teoretiske grunnlag vil du finne i avsnittet "MÅLING OG USIKKERHET" i oppgavesamlingen. Veilederne vil også gi orientering om dette i den utstrekning tiden tillater det.


Redaktør: Instituttleder , Kontaktadresse: webmaster@phys.ntnu.no
Sist oppdatert: 11.01.05