Intervju med emneutvikler Rasmus Tranås

Rasmus Tranås jobbet sommeren 2019 som emneutvikler på Institutt for fysikk.
Studie: Ferdig med Fysikk og matematikk, med spesialisering i teknisk fysikk.
Ledere: Magnus Lilledahl og Jaakko Akola

Dette er første sommeren jeg har jobbet som emneutvikler på instituttet. Det var en fin arbeidserfaring der jeg har jobbet med mye teknologi som jeg er glad i. Arbeidet har gått ut på å utvikle numeriske øvinger i mekanisk fysikk (FY1001) og lage en nettside der læringsressurser tilknyttet emnene på IFY kan samles.

Formålet med arbeidet er å skape mer engasjement for numerisk fysikk, samle læringsressursene tilknyttet introduksjonsemnene ved instituttet og vise læringsprogresjonen innen numeriske fysikk. Ved å utforme dedikerte numeriske øviniger vil vi øke fokuset på numerikk som et viktig hjelpemiddel i fysikken. Jeg skrev selv masteroppgave med mye fokus på numeriske simuleringer og synes numerisk fysikk er veldig spennende, så da Jaakko, som var veilederen min på masteroppgaven, nevnte denne muligheten måtte jeg jo slå til! Jeg har fått muligheten til å spre entusiasme rundt numerisk fysikk, og forhåpentligvis gjøre studiene for kommende studenter bedre.

Selv om jeg har arbeidet med teknologi jeg er vant med å bruke har det vært utfordringer underveis. Tidvis har det vært mye selvstendig arbeid som har krevet stor tro på egne ferdigheter. Sammen med de andre sommerstudentene som arbeidet for instituttet har vi taklet dette bra og hjulpet hverandre med å finne gode løsninger. Dette er en erfaring jeg tar med meg videre, og som jeg tror kommer godt med i fremtiden.